Weekendtrip Burundi - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu Weekendtrip Burundi - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu

Weekendtrip Burundi

Door: Bontsje

19 Juni 2014 | Burundi, Bujumbura

Zaterdag 14 juni. Een kleine vakantie in Burundi .Wij vertrekken om 7 uur met onze chauffeurs Daniel en Blaise , en Andre vanaf onze compound in oostelijke richting langs de dorpen Muramuya, Gitega, over de rivier Ruvubu naar de provincie Rutana (laatste provincie voor Tanzania).Het is een prachtig, bergachtig gebied ( ‘klein Zwitserland’). Overal langs de weg markten met van alles te koop wat hier groeit: aardappelen , aardbeien, (koffie) bonen, wortels, bloemkool, courgette, avocado, een soort passievrucht, rijst, thee enz. ….Wat een vruchtbare grond!!.De temperatuur daalt wel, onderweg trek ik warmere kleding aan. Op ongeveer 15 km. vanaf Tanzania bezoeken wij een grote kloof, en ook 3 prachtige watervallen. In dit gebied maken wij een mooie, kleine wandeling en zien veel grijs-achtige apen. Daarna gaan wij naar ons hotel, er is voor de kortste weg gekozen over een soort zandpad. Wij hobbelen uren over dit pad, aan weerszijden velden met grote planten en zo nu en dan wat huisjes. Een paar keer wordt onderweg naar de weg van het hotel gevraagd: ja, wij zitten nog steeds goed.. De duisternis valt in, het is pikkedonker geworden, er is geen telefoonverbinding meer mogelijk. Wij stoppen nog een keer bij een klein huisje dat verlicht wordt door de televisie binnen. Een aantal jongens kijkt aan de buitenkant naar het w.k. voetbal!!.Ja hoor, wij gaan nog steeds goed, zeggen ze. Dan opeens is de zandweg overgegaan in een asfaltweg, wij zijn weer in de bewoonde wereld. Even later zien wij ons hotel:Hotel Coin du Pyramide.

Zondag 15 juni. Heerlijk ontbeten op de verandra van het hotel, daarna naar de oorsprong van de Nijl in Mantana. Het is een piepklein stroompje, waarvan een prachtig monument in de vorm van 2 bassins is gemaakt . Het heldere Nijlwater ( je kunt het drinken) stroomt van het ene blauwe bassin in het andere . De Duitser Burkhard Waldecke heeft deze meest zuidelijke oorsprong van de Nijl ontdekt. Aan de andere kant van de weg heeft hij daarvan een monument in de vorm van een pyramide laten maken. Hierna gaan wij naar een warm waterbron: Source chaude. De auto stopt op de weg, iets naar beneden liggen 2 warmwaterbaden, op een bijna natuurlijke manier ( grote stenen, bomen, stuikgewas, planten) van elkaar gescheiden: 1 bad voor mannen, 1 voor vrouwen. Carolien, Bernice en ik gaan in het heerlijk warme bad. Eerst zijn er een paar jonge Burundese vrouwen en meisjes, even later zitten er wel meer dan 20 jonge Burundese vrouwen,meisjes en kleine kinderen in het warmwaterbad. In navolging van de Burundese vrouwen scrubben wij ook onze voetzolen en huid met een steen. Renate haalt haar woordenlijst met Kurundie-woorden en zo proberen wij te communiceren , om te beginnen noemen wij 1 voor 1 onze namen. Kunnen wij ook samen een lied zingen?. Ik begin zachtjes’ Kum ba ya ‘ te zingen ( werd afgelopen woensdag door een klas gezongen tijdens ons bezoek) en even later zingen wij samen :’ Kum ba ya my Lord ‘ Prachtig!! Het liedje : ‘Papagaaitje leef je nog’ doet het ook erg goed, met name het handgeklap. 1 van de Burundese meisjes probeert het na een paar keer in het Nederlands te zingen!. Via Makambo komen wij aan het eind van de middag aan bij het East African Hotel, waar wij gaan overnachten. Wauw…, wat een prachtige plek, zo aan het Tangayikameer!!

Maandag 16 juni: Wij ontbijten op het strand aan het Tangayika-meer, en gaan vervolgens langs het Tangayikameer omhoog terug . Onderweg zwemmen wij bij een resort in het Tangayika-meer. Rond 17.00 uur zijn wij terug op de compound. Het is een mooi weekend geweest, veel gezien van Burundi, dat qua natuur werkelijk prachtig is.! Veel leuke en goede gesprekken gehad onderweg. O.a over armoede, wat in de visie hier een kwestie is van gebrek aan geld , technology en middelen, Burundi had geen grondstoffen, het is een eenvoudige ,agrarische samenleving. Het leven op het land is zwaar, geen machines, al het werk is menselijke arbeid. Nu zijn er wel grondstoffen gevonden: olie en goud!!, en kan er geruild worden: grondstoffen tegen geld, technology en middelen. Die ruilhandel vraagt veel wijsheid, er zitten nog veel haken en ogen aan .

Dinsdag 17 juni. Vandaag begint de 3-daagse training van de social workers in spe. Hierover kun je meer lezen in mijn volgende reisverslag.