3 daagse training - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu 3 daagse training - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu

3 daagse training

Door: bontsje

20 Juni 2014 | Burundi, Bujumbura

Dinsdag 17 juni. Een kleine impressie van 3 dagen training: Het restaurant van het sportcentrum is voor een gedeelte leslokaal geworden. 12 toekomstige social workers zitten klaar voor de training, voor elk ligt een schrijfblok op tafel. Er zijn 3 opleiders van de A(ssociation)R(aphael) au B(urundi). Carolien start en geeft o.m een introductie van het C(anadian)O(ccupationel)P(erformance)M(odel).Dit is een model dat bij de ergotherapie gebruikt wordt en mensen helpt alle mogelijkheden die ze hebben te gebruiken.Wat wil/ kan de patient en familie veranderen om een beter leven te krijgen. De student die ik sprak was erg enthousiast over dit model, noemde het een eye-opener. Daarna volgde een powerpoint presentatie over Relatie Therapie en Psychiatrie. Urenlang luisterden de studenten , ondertussen alles opschrijvend. Na de pause werden vele praktijkvoorbeelden behanadeld, o.a over problemen in de ontwikkeling van een kind die niet onderkend worden. Vaak worden pas op school de problemen zichtbaar. Aan het eind van de 1ste trainingsdag bezoeken wij met de studenten de dovenschool centre Ephata Het is eerst oorverdovend stil als veel kinderen enthousiast naar de auto’s komen rennen, maar al snel ontstaat er toch contact, je kunt elkaar in ieder geval een hand geven. Even later wordt ook hier ‘papagaaitje leef je nog “ vrolijk geklapt en gezongen. Blijkbaar tellen de kinderen de lettergrepen want razendsnel hebben zij ‘poef’aan het eind van het liedje door!. Andre heeft op deze school gewerkt, als wij een lokaal bezoeken spreekt hij in doventaal met de kinderen. Geen idee waarover, maar even later gaat een meisje naar het schoolbord en schrijft de namen Renate en Rose op het bord( 2 mensen van ons gezelschap) . Mooi omavavavavavav te zien.!!
Woensdag 18 juni. De beide Jannen, Renate en Bernice gaan vandaag naar de bouwplaats in Musigati ; Carolien, Ederlin en ik gaan naar de training. Alle 12 studenten zijn om 8 uur aanwezig. De 1ste les wordt gegeven door een Burundees die in Engeland woont en werkt. Hij heeft duidelijk een andere manier van lesgeven: niet zozeer kennisoverdracht, maar discussie is bij hem belangrijk, : Wat is je motivatie? wie ben je?, waarom ben je hier?, Een beetje aarzelend komen er prachtige antwoorden: Wij zijn een groep mensen die getraind worden om andere mensen te helpen, wij willen graag een positieve, sociale verandering voor onze mensen1 ( hungry for a social change). Communicatie is belangrijk , dat is niet zo gemakkelijk voor de Burundese bevolking maar het is van vitaal belang om te communiceren op gelijke hoogte. Na deze les volgt weer veel kennisoverdracht over ‘de vele oorzaken van ‘geestelijke’ziekten. Onderussen gaan wij met een chauffeur naar het enige algemene ziekenhuis met een psychiatrische afdeling in Bujumbura om voor morgen een afspraak voor een rondleiding te maken. Onze chauffeur loopt ook even met ons over de markt, ik koop een kilo Burundese bonen. Onderweg laat de chauffeur ook even zien hoe gemakkelijk je hier marihuana kunt kopen: hij stopt onderweg dicht bij een man, wenkt hem en dan kunnen wij voor 200 franc ( 10 cent) een paar gram kopen. Net zo gemakkelijk bijna gaat het met harddrugs. Het is een groot probleem hier, ook omdat er nauwelijks controle is van de overheid.
Tot 17.00 uur in de middag gaan de lessen door. Bij de les van de psycholoog worden de studenten eerst 1 voor 1 ’’ overhoord:’ What do you remember about yesterday?.
De avond bracht de 2de gewonnen voetbalwedstrijd voor Holland. Hoe zal het maandagavond gaan als wij weer thuis zijn?
Donderdag 19 juni. Vanmorgen eerst opnieuw kennisoverdracht, o.a wordt het Maslow’s Hierarchy of Needs model behandeld. Het blijkt dat de studenten het moeten doen met de aantekeningen die zij zelf maken, zij hebben geen hand-out gekregen, en slechts 1 van hen heeft een e-mail adres. Wij besluiten in ieder geval de aanwezige power-points presentaties voor hen te kopieren, zodat zij die mee kunnen nemen.
Aan het eind van de ochtend krijgen wij een rondleiding bij een dagopvang voor kinderen en jongeren met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap. Het is een erg goed georganiseerd centrum. Er zijn leslokalen voor onderwijs, er is een tuin waarin gewerkt kan worden, er zijn kippen en konijnen die verzorgd moeten worden . Er is een ruimte waar prachtige kralen en kettingen gemaakt worden. Een paar kleine kinderen oefenen met lopen achter een rollator..!!.Wat een prachtig centrum!!, helaas alleen voor kinderen met rijke ouders.
In de middag bezoeken wij het ziekenhuis met een psychiatrische afdeling. Wij krijgen een rondleiding langs het laboratorium, de apotheek, de röntgenafdeling, de E.E.G kamer, en .over de gesloten afdeling, en bezoeken de ruimte voor ergotherapie.,
S’Ávonds is er op het sportcentrum een meeting met de autoriteiten van Musigatie, onder het genot van een drankje en de heerlijkste hapjes, Wij worden hartelijk bedankt, dat wij van zover gekomen zijn voor dit project hier! De studenten zitten een eindje bij ons vandaan, aan een eigen tafel .Later op de avond nemen wij afscheid van hen. Zij hopen in september aan de slag te kunnen

• 25 Juni 2014 - 09:04

Renate:

Leuk zeg om datgene wat we hebben meegemaakt uit jouw beleving mee te lezen. Nog niet opgeven hoor en ook de laatste dagen er nog bijzetten.
    Bedankt voor jouw gezelschap de afgelopen 3 weken.
    XxXx