eerste dagen - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu eerste dagen - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu

eerste dagen

Door: Bonsje

04 Juni 2014 | Burundi, Bujumbura

In Bujumbura, zondag 1 juni
Vanuit de tent rijden wij relaxed naar luchthaven Saventum, maar voor wij het doorhebben een verkeerde afslag, hoe nu…,de tijd gaat razendsnel…..met hulp net op tijd op het vliegveld!. Na een voorspoedige vlucht landen wij om 18.30 in het donker in een warm Bujumbura. Wij zijn in Afrika!!! De gebruikelijke dingen, paspoortcontrole enz. ,en toch is alles precies een beetje anders. Hoe anders?..Dat zal ik deze 3 weken proberen uit te leggen!
Wij worden begroet door Andre, Rose, Placide en Imna, er zijn 2 chauffeurs die ons met al onze bagage naar de compound van de E(glise) E(vangelique) d Á(frique )C(entrale),centrum Gethsemane brengen. De reis van de luchthaven naar het centrum is indrukwekkend: 1 weg voor alle weggebruikers, voetgangers, fietsers zonder licht, brommers , auto’s en dat alles op een zo goed als onverlichte, en soms onverharde, en zelf met kuilen in de verharde weg .Met vele winkeltjes, kramen,huizen en flanerende Burundezen pal langs de weg. In het centrum krijgen wij onze kamers Onze kamer is ruim,cementen vloer, 4 bedden(met klamboe), 2 kasten en zelf een w.c en douche!.
En dan zitten wij met de groep en onze gastheer, gastvrouwen, en chauffeurs onder de prachtige Afrikaanse sterrenhemel!!Kok Thomas heeft nog voor ons gekookt!
Maandag 2 juni. Heerlijk geslapen, met een paar druppeltjes water gewassen, ontbijten( koffie, thee, water, brood, edammer kaas, jam, ontbijtkoek, avocado, tomaat, ananas…) onder een boom in de tuin. Wij maken een mooie wandeling over het terrein en naar het Tangajikameer. Heel veel blije, levenslustige kindertjes komen vanuit de huisjes naar ons toe. Elderlin heeft snoepjes die gretig aftrek vinden. Nee, ze gaan niet naar school, grote werkloosheid, geen geld voor school……Bij het Tangajikameer is het prachtig: mooie, houten vissersboten in het water, een koe en jonge stier liggen op het strand, geiten iets verderop, kinderen zijn aan het vissen en spelen, een groepje mannen zit onder bomen een aantal brommers te repareren. S’middags lunchen wij bij het sportcentrum van Imna ,bespreken ons programma voor onze tijd in Bujumbura, en maken een rondrit door Bujumbura. Bij thuiskomst heeft Thomas weer voor ons gekookt!
Dinsdag 3 juni. Weer heerlijk in de tuin ontbeten. Zonder geld naar de markt geweest ( oefening om te leren onderhandelen en niet meteen het volle pond te betalen)!! Dan gaan wij naar Musigati in Bubanza. Hier zal het activiteitencentrum verschijnen. Het is een indrukwekkende reis. In Bujumbura zien wij langs de weg overal huisjes, kramen, winkels met een rood kruis. Deze zullen binnen afzienbare tijd afgebroken worden om plaats te maken voor nieuwbouw. De veel al illegale bewoners zullen dan “tijdelijk”ondergebracht worden in het verderop gelegen tentenkamp…. Buiten Bujumbura rijden wij door een prachtig bergachtig, groen landschap naar Musigati.Daar, buiten de bebouwde kom is een stuk grond vlak gemaakt, vrouwen en mannen zijn onder de hete zon bezig diepe geulen te graven. HIER IS DE PLEK!! , dit is de fundering!! Een diepe ontroering gaat door ons allen, wij staan bij een nieuw begin. Alles komt even bij elkaar: mensen hebben een idee, ..zijn aangeraakt,,, in beweging gekomen..,hebben geld , aandacht, ondersteuning gegeven, voor een betere wereld……voor mensen met een handicap
Wij worden daarna gastvrij ontvangen door familie van Andre, en genieten van de mooie omgeving.
Donderdag gaan wij aan de slag in Musigati