al wat langer hier - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu al wat langer hier - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van afrikajuni2014 - WaarBenJij.nu

al wat langer hier

06 Juni 2014 | Burundi, Bujumbura

Hier Bujumbura.
Woensdag 4 juni. Ontbijten in de tuin, brood is een beetje erreg oud!!, daarna met chauffeur Blaise naar de Livingstone steen, plek waar ooit Livingstone en Stanley elkaar ontmoet hebben. Mooi moment als de toegesnelde kinderen een ballon krijgen. Glunderende snoetjes!!Nee, ook hier gaan de meeste kinderen niet naar de school, vertelt een ongeveer 12-jarige jongen die wel naar school gaat, en met wie ik engels kan spreken.Hij begrijpt ook dat het geld wat wij hebben voor een project is dat een grotere gemeenschap ten goede komt , en dus niet hier aan bedelende mensen uitgedeeld wordt. Bij de kinderen is ook een jongen in schooluniform die niet meer naar school gaat/wil ,waarschijnlijk omdat hij lepra heeft .Vervolgens bezoeken wij het natuurpark Rusizo, waar wij een nijlpaard spotten en prachtige ooievaars-achtige vogels. S’Middags terug naar het sportcentrum van Andre :concept uitnodiging voor Nederlanders in Burundi voor Hollandse voetbalavond ( 13 juni) gemaakt. Daarna indrukwekkend gesprek met 3 mensen die de social workers gaan opleiden: George , Burundees,woont en werkt in Engeland als maatschappelijk werker in de gezondheidszorg. Eduardi is een verpleegster, geeft ook les aan de universiteit( psychiatrie o.a) en Peter, psycholoog. Eduarda en Peter werken allebei in the mental hospital in Bujumbura . Wij stellen ons aan elkaar voor, de opleiders en de vrijwilligers, wat wij doen, waarom wij hier zijn. Het begin van Dufashanye, Andre in Nederland ,die de kerkelijke gemeenschap in de gemeente Zeevang en Oudendijk vroeg om lid te mogen worden, omdat hij in Burundi ook lid was van een kerkgemeenschap, de contacten die daardoor ontstonden met de E.E.A.C., met Ton Heyboer, de 1ste en de 2de reis naar Burundi komen ook ter sprake. Mooi als Andre zegt dat in 2003 onze dochter Hinke hier was, dat zij in 2007 ook haar vader en broer Lucas meenam en nu haar ouders heeft gestuurd. Even ontstaat hier, onder de Burundese hemel ,een gevoel van diepe verbondenheid, de spirit, de geest van Ubunti. Als wij terug zijn op onze compound regent het. Wij eten (Thomas heeft het eten weer klaar) vanavond binnen. Het blijft nog een aantal uren regenen.
Donderdag 5 juni. Onze medegasten zijn bijna de hele nacht op zodat het niet erg is dat wij vandaag vroeg moeten opstaan om in Musigati (plek van het activiteitencentrum) om 10.00 uur aan de slag te gaan.Wij ontbijten in de tuin met heerlijk vers brood. Onze chauffeur heeft zich een beetje verslapen , vervolgens start ook de auto niet. Andre komt, het ligt aan de sleutel, die een beetje gebroken is….de sleutel wordt gelijmd , en wij vertrekken naar het sportcenrum. Hier wachten wij tot de gelijmde sleutel goed gedroogd is .
Tot het volgend bericht

• 06 Juni 2014 - 21:31

Hans :

Beste reizigers,

Goed om de eerste indrukken van een ver en voor mij onbekend land te lezen. Zoals jullie je verbonden voelen met de locale bevolking, zo voelen wij ons verbonden met jullie. Geniet van de indrukken tijdens, en het doel van de reis.

Grt.
    Hans

Ps. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal rondom Zaventem.